Werken vanuit identiteit

 

Ons werk bestaat uit het centraal stellen van identiteitsmarketing.
Waarom en waartoe bestaat de organisatie, wat is de hoofdtaak en hoe vermarkten we dat verhaal door zo dicht mogelijk bij onszelf te blijven?

Zelf vind ik het ontzettend gaaf om in organisaties (en bij de mensen die daar werken) veranderingen tot stand te brengen. Verandering ten goede. Verandering die helpt om het werk beter te doen, meer zichtbaar te worden, het verhaal van de organisatie veel beter te communiceren. 
Soms ook veranderen door blokkades op te sporen en weg te nemen. Zodat een betere samenwerking mogelijk wordt. Er meer verbinding ontstaat. Met klanten bijvoorbeeld. Of dat het gezamenlijke doel veel duidelijker wordt. Wat maakt dat iedereen veel meer gefocust aan de slag gaat.

'Is dit onze cultuur?'

Doorgaans start een traject al bij het eerste gesprek met inzicht.
De meeste vragen van klanten zijn terug te brengen naar de organisatie-identiteit.
Als helder is dat het probleem opgelost kan worden doorlopen we een aantal stappen, te beginnen met de cultuur van de organisatie.

Vaak is dat al een grote eye-opener.
'Is dit onze cultuur?'
'Jaaaa, dit klopt helemaal. Nu snap ik waarom we zo allergisch zijn voor ...'

Zelf ben ik een creatief. Met veel ideeën. 
En ik ben altijd op zoek naar concepten, methodes, nieuwe informatie om organisaties verder te helpen. Een reden voor mij om me enorm te verdiepen in de TA.
De cultuur bij Arquero/Betekenisvol Ondernemen als rood/geel. Dat houdt in dat zowel het helpen van anderen als uitdagingen van invloed zijn. Waarbij de menskant belangrijk is en centraal staat. 

Belangrijk vertrekpunt is de idelogie: waar geloof je in als organisatie?
Wat drijft iedereen binnen de organisatie om elke dag aan de slag te gaan?

Zelf geloof ik dat mensen, en daarmee organisaties, een enorm potentieel hebben. Blijven leren, vrijuit ontwikkelen, meer ontdekken, steeds verbeteren.
En ik geloof dat meer kennis en ervaring je helpen om dichter bij je bestemming te komen.

Waar doet het pijn?

Daarna brengen we de visie scherp in beeld. Welke pijn voelt de organisatie?
Wat wil je als organisatie opgelost zien?
En hoe ziet die wereld eruit als de pijn is opgelost?

Zelf vind ik het pijnlijk om organisaties te zien waar met een paar ingrepen een hoop ten goede veranderd kan worden.
De ober die nauwelijks langs loopt en vraagt of alles naar wens is. 
De makelaar die me mailt of ik hem wil bellen. Als klant.
Of, dichter bij huis, m'n eigen site, die een jaar uit de lucht was :-(

In het gat tussen pijn en geen pijn, dat wat je ziet en wat je zou willen zien, zit de missie. Dat wat je in beweging zet.
Non-profitorganisaties hebben dit vaak heel scherp. Dorcas bijvoorbeeld, die zich meer en meer richt op noodhulp. Er hoeft maar iets te gebeuren in de landen waar ze zitten en hulp leveren en ze staan op scherp.

De merkbelofte is gekoppeld aan de missie: wat beloof je je klanten? Doe je trouwens ook beloften aan leveranciers? Of aan je medewerkers? Met andere woorden: kun je datgene wat je beweegt, je missie, omschrijven in een pakkende zin, een merkbelofte?

Zelf zie ik bij veel mensen en organisaties mogelijkheden tot groei. In meer of mindere mate. Als ik dat zie ga ik 'aan'. Ik help je graag om je organisatie te optimaliseren. Vanuit identiteit!
Mijn belofte aan jou is, dat je betekenisvol gaat ondernemen. Vanuit een ijzersterke identiteit.

Om je te onderscheiden is het nodig dat je weet waar je Unieke Kracht ligt.
Wat maakt je anders dan anderen? Wat is voor jou vanzelfsprekend en gaat je makkelijk af? Ben je het meest zichtbaar? Lever je de beste service? Doe je iets totaal anders dan je concurrenten?

Mijn creativiteit is een hele sterke kracht. Gecombineerd met de kennis van communicatie en mijn jarenlange ervaring als ontwerper helpt me dat om de organisatie-identiteit helder te krijgen én te vertalen naar de praktische werkzaamheden van alle dag. Voeg daarbij de kennis van Transactionele Analyse en er ontstaat een unieke en krachtige mix die onderscheidend werkt.

Lever je de beste service?

Kernwaarden kunnen je verder helpen. Een paar kernwoorden die sturend werken.
Het scheelt nogal of je een behoudende, traditionele organisatie bent of concessieloos te werk gaat. 
Staat plezier voorop of succes? Kwaliteit of prestatie?

Zelf vind ik het fijn als we gezamenlijk aan de slag gaan. Een goede relatie. Met de ruimte om eigenzinnig te zijn, out-of-the-box. En ik wil graag scherp (kunnen) zijn, de vinger op de zere plek. Omdat ik bevlogen ben. Ik wil namelijk echt verbeteren. Helpen met veranderen. Als ík al niet bevlogen ben, komt er nooit beweging.

De laatste stap in het proces is de ambitie vaststellen. Wat wil je bereiken?
Door hier meetbare zaken te benoemen, zoals een aantal nieuwe klanten in die sector, zoveel opdrachten van huidige klanten, zoveel publicaties, volgers etc., krijg je enorme focus.

Een van mijn klanten wilde doorgroeien naar een hoger segment. Toen die ambitie stond, werd in één keer duidelijk welke stappen daarvoor genomen moesten worden. Het zichtbaar maken van de aanwezige expertise werd opeens een prioriteit, terwijl die waanzinnige hoeveelheid kennis jarenlang nauwelijks gedeeld werd.

Zelf heb ik de ambitie om zoveel mogelijk mensen te besmetten met het ideniteitsmarketingvirus. En zoveel mogelijk organisaties te helpen om vanuit organisatie-identiteit de marketing op te zetten.

Iets anders is dat ik dat nog steeds niet zwart op wit heb staan... maar wie weet, deel ik mijn ambities hier nog eens in een overzichtelijk rijtje met doelen!

 

Meer weten? Neem contact met  me op!
Of wil je een traject starten? Deelnemen aan een Tweedaagse?
Van harte welkom!